Een instrumentenpaneel vervangen voor een Audi A6 (4F) of toch niet?…

We krijgen een paar weken geleden een telefoontje met de vraag of wij een gebruikt instrumentenpaneel konden aanleren op een Audi A6 van 2008. Het antwoord laat zich raden,alleen de reden waarom dit moest gebeuren was zeer bijzonder.

De Audi had onderhoud gehad bij de vaste garage. Deze Audi’s geven in het instrumentenpaneel aan ”service due” als deze aan onderhoud toe is. Na de onderhoudsbeurt probeerde de monteur om de service te resetten. Dit wou echter niet lukken. Diverse testers werden geprobeerd maar de Audi bleef de melding aan geven.

Hierop werd besloten om naar de Audi dealer te gaan. Deze maken gebruik van het programma ODIS. Dit is het originele uitlees programma voor de VAG groep.

Ook met ODIS kon men de melding niet weg krijgen. Hier op kreeg de klant te horen dat de enige oplossing is om het instrumentenpaneel te vervangen voor een splinter nieuwe. Een gebruikt paneel was absoluut niet mogelijk volgens de dealer.

Een nieuw instrumentenpaneel loopt meteen flink in de papieren en mede omdat het instrumentenpaneel 5 jaar geleden ook al was vervangen voor dezelfde reden, ging de klant liever op zoek naar een alternatief.

Eerst is het paneel naar diverse electronica reparateurs geweest. Deze konden het probleem helaas niet verhelpen en zodoende werden wij ingeschakeld.

De klant had zelf een ander instrumentenpaneel geregeld met ongeveer dezelfde kilometerstand.

Eenmaal bij ons in de werkplaats waren we eerst is begonnen met het originele paneel. Ook wij hebben ODIS gebruikt voor deze klus en ook bij ons wou de melding maar niet verdwijnen.

Aangezien het originele paneel toch al was afgeschreven, besloten we deze is helemaal opnieuw online te coderen en in te leren.

Ook dit deden wij  met ODIS en vervolgens konden we de melding gewoon resetten. Dit heeft al met al 20 minuten gekost.

Steeds vaker merken wij dat monteurs soms lastig ”out of the box” kunnen en durven te denken als het op programmeer werk aan komt. Wij zijn hier zelf dagelijks mee bezig en mede door veel proberen en met vallen en opstaan, kunnen we heel vaak dit soort originele delen weer aan de gang krijgen.

De klant was super tevreden en kon het gebruikte instrumentenpaneel op voorraad houden voor als die weer problemen kreeg. Of misschien komt hij nu wel meteen naar de specialist;)

 

Heeft u ook problemen met een auto uit de VAG groep? Neem gerust contact op met onze werkplaats.