Volvo V70 2.4 Diesel loopt niet goed

Het heeft even geduurd door alle drukte, maar bij deze hebben we weer een nieuwe blog.

Dit keer gaat het over een storing die vanaf het begin op diverse punten verkeerd wordt aangepakt.

Voertuig:

Volvo V70 van 2008

Motor: 2.4 diesel D5244T5

 

Wij werden gebeld door een garage bedrijf welke een probleem had met de Volvo en hier niet mee verder kwam.

De vraag was of wij nog een idee hadden of er naar wouden kijken.

Het antwoord daarop laat zich raden;)

Zoals in het begin van deze blog al aangegeven wordt is er het 1 en ander niet goed gegaan met deze Volvo.

Wij lopen er vaak tegen aan dat als een auto met een storing uiteindelijk bij ons komt, er niet duidelijk is of duidelijk wordt gecommuniceerd hoe de klacht is ontstaan, hoe de klacht wordt opgewerkt/ervaren en wat er allemaal aan de auto gebeurt is. Deze informatie is super belangrijk voor ons om juist in een diagnose te stappen.

Bij deze Volvo was het in het begin al mis gegaan vanaf de klant naar de garage en vervolgens naar ons toe.

In eerste instantie was de klacht dat de auto af en toe in noodloop ging.

Na een tijdje kwam ook ”storing roetfilter” in het display te staan.

Er werd van alles geprobeerd en gemeten maar helaas zonder enig resultaat. Ook wou de auto niet regenereren zelfs niet via diagnose apparatuur.

Toen we de auto bij ons kregen was het verhaal:

-Auto ging af en toe in noodloop op de snelweg. De gasklep zou dit veroorzaken deze is gerepareerd bij 1 van de bekende reparatie bedrijven.

-Na reparatie van de gasklep nog steeds problemen

-Geen vermogen

-Storing roetfilter verschijnt in het instrumentenpaneel

-1 foutcode in het motormanagement. Zie 1e foto

Referentievoltage sensor circuit B hoog is aanwezig.

We besloten om te gaan meten op diverse sensoren. Wat in dit geval heel vervelend was, is dat zelfs in het originele Volvo schema niet wordt aangegeven wat sensor ”circuit B” nou is en welke sensoren daar onder vallen.

Nu we in elk geval een goed schema hadden besloten we om van diverse sensoren de stekkers er af te trekken, in de hoop dat we er achter zouden kunnen komen welke sensoren onder groep ”B” vallen.

Hier gebeurde iets raars. Zelfs toen van we van de meeste sensoren de stekkers af hadden gehaald kregen we er geen foutcodes bij. Zal het probleem in de motor ecu zelf zitten?

Op het moment dat we hier achter kwamen belde de garage houder voor een update. We vertelden onze ondervindingen tot nu toe en vroegen nogmaals naar de historie.

Toen kwam er nog een verhaal bij. De Volvo was voor de garagehouder al bij een andere garage geweest welke ”handig” was met elektronica en software.

Na dit gesprek hebben we aangegeven dat we wouden beginnen met originele software laden en daarna verder kijken.

We kregen akkoord de Volvo moest gewoon klaar.

De originele software hebben we opgevraagd bij lokale Volvo dealer en vervolgens in de auto geladen met onze eigen Volvo dealer tool.

Nu kwam de aap uit de mouw. Er was flink gerotzooid met de software van de motor ecu. Dat is te zien op de volgende foto.

Na het laden van de originele software bleek dat de auto ram vol met foutcodes zat.

 

Nu konden we verder met de Volvo. We gingen vol op aan het meten om er maar achter te komen waar die 12 volt vandaan kwam die op het sensor circuit stond. De boosdoener hadden we daarna redelijk snel gevonden en uiteraard verholpen.

De 12 Volt kabel van de startmotor was gaan smelten in de kabelboom

5 volt voedingen liggen hier tegen de dikke 12volt kabel aan

Hier is de schade duidelijk te zien.

 

Na de reparatie van de bekabeling hadden we alleen nog te maken met de storing van het roetfilter. Met onze Volvo tool wou de regeneratie nu wel lukken en kon ook deze auto weer storingsvrij worden afgeleverd.

 

Storing van het roetfilter die overbleef. In de meetwaardes was duidelijk te zien dat de verschildruk veel te hoog was.

Na de voltooide regeneratie was de verschil druk weer in orde.

De auto heeft zijn normale vermogen weer en is helemaal storingsvrij